Mama unei eleve corigente se roagă în fața cancelariei: „Vă rog frumos, treceți-o și pe ea, că e fată bună. Vreau să iasă și ea măcar profesoară”

Într-o scenă care evidențiază declinul prestigiului în învățământul românesc, o discuție uluitoare a avut loc în cancelaria unei școli între o mamă și un profesor.

Dumitru Borțun, doctor în filosofie și profesor universitar la SNSPA, a relatat întâmplarea în cadrul emisiunii „În fața ta” de la Digi24.

Mama unei eleve corigente la mai multe materii a rugat cadrul didactic să o treacă pe fiica sa la examen, exprimându-și speranța că aceasta va ajunge „măcar profesoară”.

„Vă dau replica unei mame într-o cancelarie de școală –  povestită de o profesoară – care spune: «Vă rog frumos, treceți-o, treceți-o și pe ea, că e fată bună, vreau să termine liceul și pe urmă meargă la o facultate. » Ea era corigentă la vreo trei-patru materii. «Să meargă la o facultate, să iasă și ea măcar o profesoară ». Asta este viziunea unor părinți”, a conchis Dumitru Borțun.

Profesorul a fost întrebat despre semnificația termenului „măcar”, la care a răspuns: „Că e ultimul stadiu la care poți să speri: măcar atât, să iasă o profesoară. Da, categoric asta e poziția meseriei în harta simbolică a societății românești”.

În ceea ce privește deteriorarea statutului profesorului în România, Dumitru Borțun a explicat că politica, societatea și chiar profesorii înșiși, după 1989, au contribuit la acest declin. El a subliniat nevoia unei schimbări urgente în abordarea sistemului de educație, cu un accent deosebit pe creșterea salariilor profesorilor pentru a restabili prestigiul meseriei și a atrage cei mai buni absolvenți în învățământ.

Profesorul Borțun a adăugat că această schimbare ar trebui să înceapă cu o viziune pe termen lung, care să includă o evaluare a modului în care sistemul educațional poate deveni atractiv pentru cei mai talentați absolvenți de școală. El a argumentat că ridicarea salariilor ar fi primul pas în repoziționarea meseriei de dascăl în societatea românească.

În plus, Borțun a adus în discuție influența negativă a indivizilor îmbogățiți peste noapte, care resping importanța educației și afectează viziunea tinerilor cu privire la succes. El a subliniat că profesorii trebuie să devină modele pozitive pentru elevi și că, prin îmbunătățirea condițiilor de muncă și a statutului social al dascălilor, se poate spera la o școală mai performantă în România.

Publicitate