Angajatorii italieni care nu respectă badantele vor primi amenzi de până la 1.500 de euro!

Decretul Legislativ nr. 104/2022, denumit ”decretul transparenței”, urmărește creșterea protecției lucrătorilor casnici. Acest decret a extins considerabil obligațiile de informare pentru menajere, badante și dădace în Italia.

Angajatorii care nu comunică mai multe informații în momentul angajării personalului și nu respectă decretul pot fi amendați cu o sumă de până la 1.500 de euro, informează stiridiaspora.ro.

Publicitate

Aceste noi prevederi din „Decretul Transparenței” extind informațiile cerute în domeniul dreptului muncii și se adaugă celor referitoare la informațiile din domeniul confidențialității și securității la locul de muncă.

Tot din acest motiv, Ministerul și Inspectoratul Muncii au publicat circulare care furnizează informații utile angajatorilor cu privire la modul de a furniza corect informații badantelor, menajerelor și dădacelor.

La începutul unei relații de muncă, angajatorul (compania) era obligat să furnizeze o serie de informații lucrătorilor săi. Din 1997 (cu Decretul Legislativ 152/1997) există obligația de a furniza informații, în termen de 30 de zile de la angajare.

Ulterior, art. 36 din Decretul legislativ nr. 81 din 2008 a stabilit că angajatorul se asigură că fiecare lucrător primește informații adecvate privind siguranța la locul de muncă. Și, de asemenea, legislația privind prelucrarea datelor cu caracter personal, în urma reformei Regulamentului European (UE) 2016/679 (așa-numitul „GDPR”), a reafirmat și extins sarcina informării lucrătorilor.

Acum, cu Decretul Transparenței, lucrurile s-au schimbat radical. Scopul urmărit este crearea „condițiilor de muncă transparente și previzibile în Uniunea Europeană”, așa cum se precizează în Directiva (UE) 2019/1152 a Parlamentului European și a Consiliului din 20 iunie 2019 pe care o pune în aplicare Decretul 104/2022.

Noul decret nu se limitează la a cere ca noile informații să fie incluse în noile contracte stipulate de acum înainte, ci obligă să integreze toate contractele existente chiar dacă sunt semnate înainte de intrarea în vigoare a noii legi, adică din luna august.

Este deja în vigoare noul regim de sancționare, care prevede sancțiuni pentru angajatorii care nu se conformează, cu o amendă de până la 1.500 de euro.

Subiectul informațiilor care urmează să fie transmise lucrătorilor și care urmează să fie incluse în contracte cuprinde, pe scurt: detaliile referitoare la părțile contractului, locul de muncă, sediul, clasificare, data începerii, tipul raportului de muncă, perioada de probă, pregătire, concediu, preaviz de retragere, remunerare, planificarea timpului de lucru, contractul colectiv aplicat, instituțiile de asigurări sociale, asistență și siguranță, sistemele automatizate de luare a deciziilor utilizate etc.

Prin urmare, „informațiile se referă nu numai la aspectele și acordurile contractuale sau la prevederile exclusiv ale dreptului muncii, ci și la unele informații despre prelucrarea datelor cu caracter personal, despre prelucrarea automată și sistemele automate de luare a deciziilor sau de monitorizare și privind siguranța la locul de muncă, în special cu privire la dreptul de a primi instruirea oferită”.

Publicitate