Ce ne așteaptă în anii care vin: mașina personală va fi folosită cel mult 6.500 km/an!

Recent, Guvernul României a adoptat oficial și a pus în aplicare strategia „România Neutră – 2050” pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră.

Această decizie drastică va avea un impact major asupra domeniului transporturilor, iar utilizatorii de autovehicule personale sunt considerați principali vinovați pentru poluarea urbană, conform documentelor emise de Executiv, informează jurnalul.ro.

Publicitate

Planul guvernamental vizează eliminarea treptată a autovehiculelor care folosesc combustibili fosili (benzină, motorină, GPL) până în anul 2050.

În plus, se propun restricții privind kilometrajul anual, limitând mașinile personale la 6.500 km, vehiculele de transport persoane la 64.500 km și autovehiculele de transport de mărfuri la doar 8.900 km pe an.

Hotărârea de Guvern nr. 1215 din 29 noiembrie 2023, ce a fost publicată în Monitorul Oficial și intrată în vigoare la 7 decembrie 2023, stabilește angajamentul României de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră cu 99% până în 2050, comparativ cu nivelul din 1990.

Pe lângă reducerea emisiilor, documentul adoptat analizează impactul pe diferite sectoare ale economiei. În sectorul energetic, se urmărește atingerea unui obiectiv de reducere a emisiilor cu 98% până în 2035. Cu privire la emisiile din transporturi, obiectivul este reducerea acestora cu 82% până în 2050, comparativ cu nivelul din 1990.

De asemenea, strategia vizează cote de piață pentru autoturismele cu diferite tipuri de combustibili în anul 2050: 65% pentru mașinile electrice, 20% pentru cele cu hidrogen și doar 2% pentru cele pe benzină.

Nu în ultimul rând, conform aceleiași strategii, cota de piață a autovehiculelor destinate transportului de marfă, după tipul de combustibil utilizat, pentru anul 2050 ar trebui să fie astfel: 0% diesel, 0% benzină, 3% hibrid, 62% electrice și 35% cu hidrogen.

Cu toate acestea, reacțiile la nivelul societății sunt variate, unii critici afirmând că aceste restricții excesive asupra transportului personal încalcă dreptul la mobilitate și posesia privată. Alți experți consideră aceste măsuri drept necesare pentru combaterea crizei climatice, subliniind că schimbările radicale sunt esențiale pentru viitorul durabil al țării și al planetei.

Astfel, adoptarea acestei strategii „România Neutră – 2050” înseamnă o transformare semnificativă și un angajament amplu pentru o societate mai verde și mai sustenabilă, cu repercusiuni majore asupra modului în care oamenii se deplasează și își utilizează autovehiculele în viitorul apropiat.

Publicitate