Dețineți mașină second-hand? Taxa de poluare ar putea fi reintrodusă din nou!

Taxa de poluare ar putea să revină pe ordinea de zi în România, după o pauză de aproape 7 ani. Această măsură vine ca urmare a recomandărilor făcute de Banca Mondială, care, în raportul prezentat recent, subliniază necesitatea introducerii unei astfel de taxe pentru a decarboniza economia țării și a descuraja importul și deținerea de autovehicule vechi.

În trecut, România a experimentat deja două forme de taxe de poluare, ambele ulterior declarate neconstituționale, ceea ce a dus la returnarea sumelor încasate către proprietarii de mașini.

Publicitate

Prima dintre acestea a fost taxa de primă înmatriculare, introdusă la 1 ianuarie 2007, urmată de taxa de mediu sau timbrul de mediu, care a fost aplicată până în februarie 2017, când a fost retrasă.

Aceste taxe se calculau în funcție de o serie de parametri, printre care vechimea vehiculului, categoria acestuia, capacitatea cilindrică a motorului, norma EURO de poluare, emisiile de dioxid de carbon și tipul carburantului folosit.

În prezent, discuțiile se concentrează pe posibilitatea reintroducerii taxei de poluare, cu accent pe influențarea proprietarilor de mașini mai vechi. Această măsură ar urmări nu doar să crească vârsta medie a parcului auto românesc, dar și să reducă emisiile de dioxid de carbon.

Conform datelor prezentate de Banca Mondială, România și-a propus o reducere a emisiilor de carbon cu 55% până în anul 2030, comparativ cu nivelul din 1990.

Cu toate acestea, introducerea unei noi taxe de poluare va trebui să țină cont de experiențele anterioare și să fie gândită astfel încât să evite posibilele contestații legale. Cu privire la modul în care guvernanții vor gestiona această recomandare și dacă taxa de poluare va reveni în vigoare, rămâne de văzut în următoarele luni.

Publicitate