Conform datelor oficiale, din cei 23 de mii de aspiranți la un post la catedră, doar 49% au reușit să promoveze testul, în timp ce restul au obținut rezultate dezamăgitoare.
Într-un scenariu alarmant, 12 candidați au obținut nota minimă posibilă, adică 1, iar alți 26 au fost eliminați din examen pentru că au încercat să fraudeze rezultatele, informează observatornews.ro.
52% dintre candidaţi nu au luat nici măcar nota 7, pragul care le-ar asigura, teoretic, angajarea pe o perioada nedeterminată în sistemul de învăţământ.
Rezultatele slabe ale examenului de titularizare ridică semne de întrebare cu privire la pregătirea și competența candidaților care ar trebui să devină modele pentru elevii lor. Este evident că un număr semnificativ de profesori nu au reușit să obțină notele necesare pentru a-și asigura un loc de muncă în sistemul de învățământ.
Reacțiile candidaților sunt variate, cu unii exprimându-și dezamăgirea și neîncrederea în rezultatele obținute.
Bianca, una dintre aspirantele la postul de profesoară de educație fizică, a afirmat că a obținut o notă de doar 2,75, deși consideră că a scris mult mai mult și a avut așteptări mai mari. Astfel, această situație îi creează dificultăți în a-și îndeplini visul de a deveni profesoară sau măcar suplinitoare.
Rezultatele catastrofale nu sunt specifice unei anumite regiuni, ci se regăsesc la nivel național. Cu toate acestea, orașul Iași a înregistrat cele mai bune rezultate, în timp ce Tulcea se află la polul opus, cu cele mai slabe note.
Din totalul de 6.800 de posturi scoase la concurs în acest an, cele mai multe sunt destinate educației primare, însă numărul acestora este insuficient în raport cu numărul candidaților.
Specialiștii în educație atrag atenția asupra discrepanței dintre cerințele pentru a deveni un bun profesor și nivelul subiectelor din cadrul examenului de titularizare. Există candidați care nu tratează examenul cu seriozitate și speră să obțină rezultate bune în mod întâmplător.
În acest sens, o propunere a experților ar fi să se impună restricții pentru candidații cu note foarte mici, astfel încât să nu mai aibă dreptul să participe an de an la acest examen.
În concluzie, situația dezastruoasă de la examenul de titularizare ridică întrebări cu privire la calitatea pregătirii profesorilor și necesitatea unei evaluări mai riguroase a competențelor acestora.
Autoritățile trebuie să ia măsuri pentru a asigura un sistem de învățământ de calitate, în care profesorii să fie pregătiți corespunzător pentru a-și îndeplini rolul de educatori și mentori pentru elevi.