Drumul de legătură dintre autostrada A8 şi Spitalul Regional de Urgenţă și Aeroport nu se mai face în actualul proiect

Reprezentanţii CNAIR spun că nu ar fi rentabilă realizarea ei, în timp ce reprezentanţii asociaţiilor pro-autostradă şi ai autorităţilor locale s-au arătat contrariaţi de modificare, informează ziaruldeiasi.ro. 

Ultima şedinţă de progres, în care sunt trecute în revistă stadiile proiectelor de infrastructură rutieră, a încins spiritele pe segmentul de autostradă Leţcani-Ungheni.

Publicitate

Până la realizarea legăturii dintre A8 și Aeroport-SRU, soluția cea mai probabilă rămâne lărgirea DN 24 – bd. Rosetti la patru benzi. Momentan, singurul termen de realizare a acestei legături extinse (și a Autostrăzii Unirii) este cel preconizat pentru Spitalul de Urgență: anul 2028.

Tronsonul montan al autostrăzii A8 este în continuare mai avansat decât segmentul ieşean (de la Moţca la Ungheni) – evident, exceptând cele două capete, Tg. Mureş-Miercurea Nirajului şi Tg. Neamţ-Moţca, unde licitaţiile sunt deja în etapa evaluării ofertelor.

Aici, avizul de mediu este bifat şi a mai rămas de rezolvat partea achiziţiei/ despăgubirilor pentru masa lemnoasă de la proprietarii pădurilor de pe traseul Autostrăzii Unirii care vor fi expropriaţi.

Cătălin Urtoi, directorul interimar al Companiei Naţionale de Investiţii Rutiere, declara într-un interviu în studioul tv al Ziarului de Iaşi că licitaţia pentru proiectare şi execuţie pentru acest tronson va fi lansată la toamnă, în vreme ce procedura similară pentru Moţca-Ungheni, la începutul anului viitor.

Problemele pe acest din urmă segment, altminteri întârziat în actuala etapă de actualizare a studiului de fezabilitate şi de realizare a proiectului tehnic, au luat o altă formă – care, de fapt, nu au legătură cu traseul autostrăzii: drumul de legătură dintre autostradă şi Spitalul Regional de Urgenţă, respectiv Aeroport nu se mai face în actualul proiect.

Reprezentantul CNAIR, respectiv Ionuţ Udeanu, directorul Departamentului Inginerie şi Analiză Documentaţii, a precizat că Ministerul Transporturilor a găsit breteaua spre SRU ca fiind nerentabilă, astfel că aceasta va fi subiectul unui proiect separat în viitor.

Practic, motivul principal ar fi traficul scăzut pe această viitoare arteră. Nodul rutier prevăzut în acest sens – care încă nu a fost precis localizat între cel din în zona localităţii Vulturi, pentru conexiunea cu DN 24 Iași-Sculeni, și cel din zona Golăiești, pentru conexiunea cu Varianta Ocolitoare Est – va rămâne pe proiectul traseului A8 ca nod de perspectivă.

Aceasta a fost singura promisiune „smulsă” directorului CNAIR de participanții la discuţiile de joi.

Participanţii la discuţie au invocat mai multe motive, de la amplasarea nepotrivită a Spitalului Regional de Urgenţă în nordul oraşului şi extinderea terminalelor pe partea de vest a pistei Aeroportului, până la lipsa unei susţineri mai active a acestor drumuri de legătură din partea ieşenilor şi, în consecinţă, necesitatea unei implicări reale a Primăriei, CJ şi a parlamentarilor.

Odată asumată amânarea realizării lor de către CNAIR, au fost identificate câteva soluţii „de avarie”. Astfel, pe lângă drumurile de acces alternative în lucru spre Aeroport, prin Aroneanu, respectiv prin Tătăraşi, a fost amintit planul Regionalei de drumuri naţionale Iaşi de extindere la patru benzi a bulevardului C.A. Rosetti până la intersecţia de la Vânători – zona unde s-ar putea realiza conexiunea la A8.

Aici, studiul de prefezabilitate este deja în lucru şi ar trebui predat până la sfârşitul verii. Cum SRU va deveni funcţional cel mai devreme în 2028, ar fi timp suficient pentru extinderea DN 24 la patru benzi din Iaşi până la Vânători.

 

Publicitate