Fiul lui Mihai Șora o acuză pe soția filosofului: ”Am de spus niște lucruri care trebuie spuse” – VIDEO

Tom Șora, unul dintre cei doi copii rămași în viață ai filosofului Mihai Șora, a ținut azi o cuvîntare în Biserica Albă, la priveghiul marelui dispărut, în care a făcut dezvăluiri explozive, care induc ideea că tatăl său a fost controlat strict în ultimul deceniu din viață, exact de cînd datează și relația, apoi căsnicia sa cu Luiza Palanciuc, informează inpolitics.ro.

Afirmații care par să întărească suspiciunile din spațiul public că postările cărturarului aparțineau nevestei mai tinere cu 56 de ani și că Șora, de fapt, era doar un produs de marketing.

Publicitate

Probabil Tom Șora ar fi spus mai multe dacă nu ar fi fost blocat de preoții bisericii, vechi apropiați ai familiei Șora, mai notează sursa citată.

Stabilit în Germania, compozitor și artist plastic, Tom Șora – care spune că nici măcar nu a fost anunțat de Luiza Palanciuc Șora de decesul tatălui – a anunțat din capul locului că vorbește și în numele surorii sale, Sanda, care nu a putut veni din cauza sănătății, cel de al treilea copil, Andrei, decedînd cu ceva vreme în urmă. Tom a venit la biserică însoțit de Alexandru, nepotul lui Șora, și de strănepotul său, Nico.

”Nu aș venit să țin acest discurs dacă nu m-ași fi simțit obligat să fac lucrul ăsta. E spontan, nu l-am pregătit, l-am improvizat acum, dar am de spus niște lucruri care trebuie spuse, chiar dacă aici s-au spus numai lucruri foarte frumoase; eu voi spune alte lucruri. Scurte.

Am aflat de moartea tatălui meu cu totul întîmplător, și anume o cunoștință a surorii mele a citit pe Facebook că a murit tatăl meu. Și atunci sora mea, sîmbătă seara, mi-a spus că a murit tatăl nostru. Deci nu am fost înștiințat că a murit, am aflat cu totul întîmplător.

Relația noastră, a familiei noastre cu tatăl nostru a fost sistematic împiedicată în ultimii 10 ani. Nu am putut lua legătura cu el nici telefonic, nici prin mail, a fost blocată. Nu puteam să dau telefon să vorbesc cu el, eram cenzurat. Am încercat de nenumărate ori în acești zece ani să iau contact cu el, nu am putut.

Acum trei ani am făcut o chestie specială: am venit neanunțat cînd erau demonstrațiile din august, din 2019 (Piața Victoriei, la împlinirea unui an de la mitingul din 10 august 2018 n.n.), am venit spontan și acolo, practic, în piață, am vorbit cu tatăl meu și printr-o minune am reușit să ne întîlnim de două ori într-un local, nu acasă.

Și acolo am vorbit și a fost destul de bine ce am vorbit și am sperat că relația se va normaliza și că voi putea vorbi din nou, normal, la telefon, personal, cu tatăl meu care acum trei ani era lucid, se putea vorbi foarte bine cu el.

După vreo două săptămîni cînd m-am întors în Germania, am dat telefon să văd ce mai face. Imposibil, nu am mai putut vorbi cu el”.

În acest moment, după ce mai întîi i s-a redus volumul microfonului, discursul lui Tom Șora a fost întrerupt de unul dintre preoți, care i-a spus să nu e momentul și locul potrivit: ”Nu aici, e slujba de înmormîntare”. (Bogdan Tiberiu Iacob)

Luiza Şora a răspuns: „Tom Şora nu a fost prevenit de moartea Tatălui său pentru că el nu a fost niciodată o prezenţă activă, afectuoasă şi grijulie. Când spun „niciodată“ nu mă refer doar la ultimii ani, ci şi la deceniile dinainte de anul 2000, copiii lui Mihai Şora fiind stabiliţi în străinătate de la sfârşitul anilor ’70, începutul anilor ’80.

Or, în momentul decesului, în noaptea de 25 februarie, sprijinul – de orice natură ar fi fost el, inclusiv cel logistic, ţinând de detaliile înmormântării – nu avea cum să vină de la Tom Şora, iar eu l-am căutat în altă parte, printre apropiaţii lui Mihai Şora, prietenii noştri intimi, oamenii care ne-au însoţit permanent şi pe care puteam conta.

În vârtejul organizării înmormântării, cu multe drumuri, proceduri, formalităţi, nu m-am gândit, efectiv, la Tom Şora. Probabil că ar fi trebuit să fiu mai pragmatică şi să-i telefonez. Nu sunt o fiinţă pragmatică, iar, pentru mine, ceea ce conta era, întâi de toate, Mihai Şora: gândul ca totul să decurgă impecabil, să fie la înălţimea omului înmormântat.

Luiza Şora confirmă că „Tom Şora a venit în august 2019 la Bucureşti, însă el nu şi-a anunţat Tatăl de vizita respectivă în niciun mod – telefonic sau în scris. L-a căutat în Piaţa Victoriei şi l-a găsit la Girafă”, şi publică o fotografie făcută în timpul acelei veniri neanunţate, în ziua de 14 august 2019. „Şi este făcută de mine”.

„Ieri, 28 februarie, după momentul de la cimitir, în jurul orei 15, l-am invitat pe Tom Şora la restaurantul unde ne-am strâns mai mulţi prieteni să-l evocăm pe Tatăl lui. O doamnă i-a propus să-l ia cu maşina până în Calea Moşilor, unde urma să ne întâlnim cu toţii. Tom Şora a spus că va veni cu un taxi. L-am aşteptat până la ora 22h00, când s-a închis restaurantul”, a scris Luiza Şora.

În ceea ce priveşte cdifuzarea online a slujbei de înmormântare, Luiza Şora a scris că „Părintele m-a rugat să preiau filmarea pe pagina lui Mihai Şora. Nu este nimic „grotesc“ în rugămintea dumnealui, după cum nu este nici în filmarea propriu-zisă.

Mii de oameni au ţinut să fie prezenţi la slujbă, să asculte corul şi rugăciunile care s-au spus acolo şi la care ei, departe fiind, nu aveau acces decât în acest fel. Sunt împăcată cu gândul că am putut să le aduc alinarea prin transmisiunea în direct, întocmai cum alte transmisiuni în direct pe pagina Bisericii Albe ne-au alinat pe noi înşine atunci când nu se putea merge la Biserică, în timpul pandemiei”.