Marile companii au roboți care angajează, evaluează și concediază milioane de oameni

La Amazon, un algoritm automat angajează, evaluează și concediază milioane de oameni fără a fi nevoie de implicarea unei minți umane în proces. Roboții au ajuns să decidă viața oamenilor, scriu jurnaliștii de la Bloomberg.

Stephen Normandin a cutreierat aproape patru ani străzile metropolei Phoenix, livrând colete pentru Amazon. Într-o zi a primit un e-mail generat automat. Algoritmii care urmăreau fiecare colet livrat au decis că nu-și face treaba suficient de bine, informează Libertatea

Publicitate

„Tocmai m-a dat afară o mașinărie”, și-a spus uimit Normandin. Ajuns la 63 de ani, nu a luat ușor vestea concedierii, pentru că spune că niciodată în viață nu a fugit de muncă grea.

Algoritmul l-a concediat pentru că nu a reușit să livreze anumite colete, deși susține că de fiecare dată a existat un motiv obiectiv. Dar nu a avut cui să-i spună că poarta de la intrarea într-un complex de apartamente era încuiată. La celălalt capăt al mesageriei electronice se afla doar un robot.

„Eu dau 110% din mine la orice job. Deci m-am supărat, fiindcă la mijloc este reputația mea. Ei zic că nu mi-am făcut treaba, când știu foarte bine că am făcut-o”, zice Stephen Normandin.

Povestea concedierii sale nu este despre cum roboții au ajuns să fure joburile oamenilor, ci despre cum algoritmii automați iau acum decizii în locul nostru. La Amazon, roboții sunt factori de decizie.

Ei angajează, evaluează și concediază milioane de oameni. Fără ca aceast proces să fie supravegheat de mințiile umane. De altfel, povestea de succes a gigantului magazin online se datorează în parte și faptului că algoritmii au devenit responsabili de multe dintre operațiunile zilnice.

În ultimii ani, compania a început să se bazeze pe algoritmi – un set de instrucțiuni dictate unui calculator pentru a-l instrui cum să rezolve o anumită problemă – în principal pentru a gestiona activitatea milioanelor de vânzători de pe Amazon.

Iar acum a început să cedeze algoritmilor și operațiunile de resurse umane, folosindu-se de software nu doar pentru a gestiona programul de lucru și pauze al muncitorilor din depozite, dar și pentru a supraveghea munca curierilor, inclusiv a celor care lucrează în calitate de contractori independenți.

Până și performanța angajaților de la birou e evaluată de roboți. Surse familiarizate cu strategia adoptării pe scară largă a algoritmilor automați spun că CEO-ul Jeff Bezos crede că roboții iau decizii mai exacte și mai rapide decât oamenii, reducând în aceleași timp costurile pentru Amazon.

Gigantul american livrează multe dintre colete care trebuie să ajungă în aceeași zi cu ajutorul unei armate de șoferi independenți înscriși pe platforma Flex. Însă, din momentul în care se înscriu pe platformă, șoferii descoperă că algoritmii automați dezvoltați de companie le monitorizează fiecare mișcare.

Fiecare zi de muncă generează automat un pachet de date, care este comparat de algoritmi cu modelele de performanță instituite pentru livratori de către Amazon. Algoritmii decid cine primește mai multe curse și cine este dezactivat pentru performanță slabă. În acest proces, feedbackul uman este rar.

Livratorii primesc uneori emailuri generate automat, dar asta când sunt deja la risc să fie eliminați de pe Flex. Bloomberg a intervievat 15 livratori de pe Flex. Dintre aceștia, 4 spun că au fost concediați injust.

În vreme ce foști manageri ai gigantului susțin că sistemul automat nu este ajustat suficient la provocările reale de care se lovesc în fiecare zi livratorii. Aceștia acuză că Amazon știa că delegarea operațiunilor către algoritmi va duce la greșeli, dar a decis că este o opțiune mai ieftină decât forța de muncă umană.

Atât timp cât există suficienți șoferi care vor să lucreze pe Flex. Până acum, compania nu a întâmpinat niciodată probleme în a găsi șoferi disponibili să lucreze pentru Amazon. La nivel global, peste 4 milioane au descărcat aplicația Flex, dintre care 2,9 milioane doar în Statele Unite.

De asemenea, în primele cinci luni ale lui 2021, numărul americanilor care au descărcat aplicația Flex a crescut cu 21% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. „Șefii știau că asta va lua o turnură nasoală. Chiar ne-au spus asta în ședințe”, povestește un fost inginer al companie, care a contribuit la dezvoltarea sistemului de algoritmi automați.

Citeşte întreaga ştire: „Ești tu împotriva unei mașinării”. Povestea curierilor de la Amazon concediați de roboți

Publicitate