O fată de 17 ani a murit în tren, străpunsă de o șină. După 15 ani de anchete, nici un vinovat, nici un leu daune

Prin intermediul unei investigații, G4Media.ro aduce în atenție un caz cutremurător, care a rămas nesoluționat timp de mai bine de 15 ani: moartea tragică a Cosminei Alexandra Dimofte, o adolescentă de 17 ani, în timp ce se afla în trenul accelerat București-Iași, în data de 10 mai 2008.

Ancheta originală a fost clasată în 2020, iar întrebări critice rămân fără răspuns în ceea ce privește cauza exactă a accidentului și responsabilitatea acestuia.

Publicitate

Cosmina Alexandra Dimofte era o elevă strălucitoare la Grupul Școlar Agricol din Focșani și se întorcea în orașul său natal de la București, unde o vizitase pe sora sa. Pe raza comunei Valea Călugărească, tragedia s-a produs când primele vagoane ale trenului au deraiat, iar o bucată de șină a străpuns podeaua compartimentului în care se afla Cosmina, ucigând-o pe loc.

În plus, în acel accident au fost răniți doi bărbați din Iași și o femeie din Bârlad, dar și un al patrulea pasager, un ieșean în vârstă de 41 de ani.

Un aspect cutremurător al acestui caz este că tatăl Cosminei era angajat al Căilor Ferate Române, specializat în siguranța circulației feroviare. Cu toate acestea, moartea tragică a fiicei sale a lăsat multe întrebări fără răspuns și a provocat o undă de șoc în comunitatea locală.

După accident, procurorii au demarat o anchetă pentru a stabili cauzele și pentru a-i trage la răspundere pe cei vinovați. În urma cercetărilor, mai mulți angajați ai Stației CFR Valea Călugărească au fost acuzați de ucidere din culpă, vătămare corporală din culpă și neîndeplinirea cu știință a îndatoririlor de serviciu sau îndeplinirea lor defectuoasă care a dus la accident.

Cu toate acestea, toți au fost scoși de sub urmărire penală în 2011, după rezultatele unor expertize.

Concluzia Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Ploiești a fost că incidentul a fost cauzat fie de „intervenția umană (a unor persoane necunoscute cu scop cel mai probabil ilicit, înainte de deraiere sau după deraiere până la apariția echipei de cercetare) sau naturală (în timpul deraierii, prin antrenare).”

Această concluzie este îngrijorătoare, deoarece recunoaște posibilitatea unei intervenții umane fatale după producerea deraiamentului, ceea ce ar fi trebuit să fie prevenit prin securizarea locului incidentului.

În 2011, a fost deschis un nou dosar penal pentru identificarea „persoanelor necunoscute,” dar acesta a fost clasat în 2020 de către Parchetul de pe lângă Judecătoria Ploiești din cauza prescripției răspunderii penale, conform unei decizii a Curții Constituționale din 2018.

Maria Butunoi, una dintre victimele rănite în accident, a declarat pentru G4Media.ro că nu a primit niciun document sau informație cu privire la anchetă și nu a primit nicio compensație financiară.

În ciuda acestor tragice evenimente, Compania Națională de Căi Ferate CFR SA nu a oferit informații cu privire la sprijinul acordat familiei angajatului său care și-a pierdut fiica. În 2009, mama Cosminei, care lucra în Italia la momentul tragediei, a declarat că „autoritățile au uitat prea repede că a murit un om” și a cerut răspunsuri cu privire la tragedie.

Publicitate