Suedia renunță la tablete și revine la manualele școlare clasice după ce s-a constatat că elevii nu mai știu să citească!

Ministrul suedez al educației, Lotta Edholm, a luat măsuri semnificative pentru a aborda ceea ce a fost numită „criza cititului” din țară, în contextul în care abilitățile de citire ale copiilor suedezi par să se deterioreze.

Ministerul Educației din Suedia a decis să reducă utilizarea mijloacelor digitale în timpul orelor de curs și să promoveze în schimb manualele școlare tradiționale.

Publicitate

Cu o practică de utilizare a tabletelor în școli care datează de peste un deceniu, guvernul conservator din Suedia a hotărât să revină la metodele clasice de predare în școli. O parte importantă a acestei schimbări constă în reintroducerea manualelor școlare în procesul de învățare.

Guvernul de centru-dreapta a alocat 58 de milioane de euro pentru a permite școlilor să achiziționeze manuale noi în acest an, urmând ca anul viitor să suplimenteze cu încă 44 de milioane de euro. Scopul este ca fiecare elev să aibă acces la un manual pentru fiecare materie.

Ministrul Lotta Edholm a descris utilizarea extensivă a tehnologiei digitale în școlile suedeze ca fiind „un experiment” și s-a arătat îngrijorată de „lipsa de spirit critic” în abordarea digitalizării, care a dus la renunțarea la manualele școlare. Ea a subliniat că manualele au avantaje pe care niciuna dintre tablete nu le poate înlocui.

Cu toate că elevii suedezi se situează pe locul trei în Uniunea Europeană în ceea ce privește nivelul de înțelegere a cititului, acest nivel a înregistrat o scădere semnificativă în ultimii ani.

Conform clasamentului PIRLS (Progress in International Reading Literacy) al Asociației Internaționale pentru Evaluarea Performanțelor Educaționale, procentul copiilor de 10 ani cu dificultăți la citit a crescut de la 12% la 19% în ultimii cinci ani, iar abilitățile lor de citire au scăzut de la nivelul „ridicat” la „intermediar”.

În ciuda eforturilor anterioare de digitalizare a sistemului școlar, datele arată că aceste schimbări nu au avut impactul scontat. În 2017, Suedia a lansat o Strategie Națională de Digitalizare a Sistemului Școlar, dar efectele sale nu au fost conforme cu așteptările.

Studiile au arătat că utilizarea excesivă a tehnologiei în timpul orelor de curs poate avea un impact negativ asupra atenției, memoriei și rezultatelor școlare ale elevilor. De asemenea, este recunoscut faptul că dezvoltarea abilităților de bază ale copiilor, precum atenția și concentrarea, se realizează cel mai bine prin activități „analogice” în medii tradiționale.

Publicitate