Deși avem de 5 ani o Lege a ”Autostrăzii Unirii”, intrăm în 2024 fără nici măcar 1 metru în lucru!

La finalul altui an, al cincilea de la adoptarea legii, Autostrada Unirii (A8) rămâne un proiect doar pe hârtie, conform unei analize publicate de Ziarul de Iași.

Deși are o lege dedicată și o lungime prevăzută de 311 km de la Prut până la Târgu Mureș, nu s-au demarat încă lucrări pe acest traseu. Interesant este că în Ardeal lucrurile se mișcă altfel: un tronson de autostradă din România s-a finalizat cu 8 luni înainte de termen! (vezi aici).

Publicitate

Singurul punct unde s-a făcut ceva este intersecția complicată, cunoscută sub numele de turbion, cu Autostrada Moldovei (A7), care este în construcție pe întreaga sa lungime, de la București până la Bacău.

Totuși, tronsonul A7, Mircești-Pașcani, care se conectează la viitoarea A8, este momentan încheiat în această intersecție, iar continuarea către Suceava și Siret se află în etapa de elaborare a documentației.

În ultima ședință de guvern, s-au luat măsuri pentru a debloca procedurile pentru Autostrada Unirii, emițând hotărârea care permite exproprierile imobilelor de pe coridorul A7 Mircești-Pașcani.

Aceasta vine după ce guvernul a făcut același pas și pentru drumul expres Oradea-Arad, proiect care a avansat rapid în comparație cu sectorul montan al A8, blocat în diverse comisii și la Ministerul Finanțelor.

De asemenea, Autostrada Litoralului, un segment de 30 km care va conecta centura Constanței la stațiunile Neptun, Olimp etc., a obținut aprobarea guvernamentală și se află în faza adoptării hotărârii de guvern. Există șanse ca acest proiect să intre în licitație înaintea A8, în contextul în care principiul „primul proiect venit, primul servit” influențează obținerea finanțării europene.

Încă nu s-au demarat lucrări nici pe cele două capete ale A8. Tronsonul de la Moțca spre Târgu Neamț, deși atribuit în septembrie, nu a primit încă ordinul de începere. În cazul Târgu Mureș-Miercurea Nirajului, atribuit inițial turcilor de la Nurol, contestația depusă de Strabag a fost admisă, iar evaluarea ofertelor continuă.

Există riscul ca aceste întârzieri să conducă la creșterea costurilor, având în vedere că finanțarea ar trebui să vină din partea de împrumut a Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Publicitate